niedziela, luty 28, 2021

Jak (nareszcie) zrealizować swoje postanowienia noworoczne? 

Skocz w Nowy Rok z PolDoc! U progu 2021 roku zapraszamy do udziału w akcji  #NowyRokZPolDoc. Przygotowaliśmy dla Was teksty związane z realizacją planów, spełnianiem naukowych marzeń, rozwojem i nabywaniem nowych umiejętności. Dziś pierwszy z nich, ruszaj z PolDoc w Nowy Rok!

Czy wiecie, że najbardziej depresyjnym dniem roku jest ponoć tzw. Blue Monday- trzeci poniedziałek stycznia? To właśnie wtedy część z nas dochodzi do wniosku, że nie realizuje postanowień noworocznych, a szansa na wdrożenie hasła “nowy rok- nowa/nowy ja” okazuje się nikła. Proponuję kilka wskazówek, aby trzeci poniedziałek stycznia (a także inne dni roku) przynosiły nam satysfakcję z dobrze realizowanych postanowień.

Po pierwsze, weźcie kartkę papieru i długopis (to ważne, nie piszcie na komputerze). Następnie wypiszcie do trzech postanowień noworocznych:

Muszę…. 

Powinnam/powinieniem….

Trzeba by…

Popatrzcie przez chwilę na tę listę. Podoba się Wam? Zróbmy mały trik: wykreślcie słowo muszę z pierwszego zdania, powinnam/powinienem z drugiego i trzeba by z trzeciego. Wpiszcie w ich miejsce trzykrotnie słowo Chcę. Teraz przeczytajcie (najlepiej na głos) wszystkie trzy, zmienione zdania. I jak teraz brzmią? Zgadzacie się z tymi zdaniami? Jeśli tak, to gratuluję, właśnie skierowaliście swoją uwagę na motywację wewnętrzną, która daje znacznie wyższe szanse na zrealizowanie Waszych zamierzeń. Pamiętajcie, że realizacja postanowień noworocznych to Wasz wybór i nie musicie tego robić. Możecie odrzucić któreś z postanowień, jeśli nie czujecie, że chcecie je realizować. Jeśli zaś zdecydujecie się na realizację któregokolwiek z nich- możecie je porzucić w dowolnym momencie lub zmienić cel czy sposób jego realizacji. Postanowienia noworoczne to sposób na osiągnięcie tego, czego chcecie, a nie ograniczenie. 

Po drugie, przypatrzcie się czy we wpisanych przez Was zdaniach znajdują się słowa negujące, np. nie, unikać, przestać itp. Jeśli takie znajdziecie, zamieńcie je na słowa pozytywne: Chcę jeść zdrowo zamiast Chcę nie jest fast foodów, Chcę czytać literaturę do doktoratu zamiast Chcę przestać oglądać tyle Netflixa itp. Dlaczego? W literaturze dotyczącej motywacji zwraca się uwagę, że czegoś nie robić może nawet nieboszczyk. A Wy chcecie się rozwijać i realizować swoje postanowienia! Tak naprawdę celów nie osiąga się poprzez to, że czegoś się nie robi, ale że się robi coś, co do nich przybliża. Pomyślcie, co chcecie robić zamiast czego unikać, przestać itp. Przekształćcie zdania tak, aby miały formę pozytywnego działania. Właśnie- działania (np. chcę codziennie ćwiczyć przez 15 minut), a nie wyniku (np. chcę schudnąć)! 

Po trzecie, szukamy sposobów realizacji celów, a nie rozwiązań na całe życie. Jeśli w Waszych zdaniach znajdują się sformułowania nigdy, zawsze, wcale itp. wykreślcie je. Nie zrobienie czegoś nigdy to dosyć przytłaczająca perspektywa. Jeśli chcecie się zdrowo odżywiać, a raz w roku zjedzie fast food, nie zagrozi to realizacji Waszego postanowienia. Pomyślcie, co chcecie zrobić przez następny tydzień w sprawie każdego z zapisanych postanowień. Możecie zapisać np. W kolejną środę przed południem zrobię listę artykułów naukowych, które chcę przeczytać. Pomocne w realizacji postanowienia tygodniowego będzie ustalenie konkretnej daty i godziny, kiedy się nim zajmiecie. Czasami wymaga to przemyślenia, kiedy znajdziemy na nie czas. I o to właśnie chodzi! W taki sposób przekształcacie zamierzenia w planowanie konkretnych kroków. W kolejnym tygodniu możecie je powtórzyć lub jeśli będzie wymagało zmiany, opiszecie nowe kroki na kolejny tydzień. 

Samodyscyplina to wybór pomiędzy tym czego chcecie, a tym czego chcecie bardziej. Dlatego nie życzę Wam powodzenia, ale dokonania w nowym roku takich wyborów, które przyniosą Wam satysfakcję i zadowolenie z siebie! Bo przecież o to w tym wszystkim chodzi ;)

Przygotowała: Dominika Byczkowska-Owczarek

Wypatrujcie kolejnych wpisów w ramach akcji #NowyRokZPolDoc!

 

Nie czekaj ani chwili dłużej...